Žilina – Poplatok za prenájom hrobového miesta na žilinských cintorínoch môžu občania od januára 2013 platiť jednoduchšie. Doteraz museli najprv navštíviť správcu cintorína a vyzdvihnúť si šekovú poukážku, potom uhradiť poplatok na Mestskom úrade v Žiline a následne odovzdať doklad správcovi cintorína. Tento spôsob už je minulosťou a Mesto Žilina umožňuje občanom uhradiť poplatok prostredníctvom jednoduchého tlačiva v Klientskom centre Mestského úradu v Žiline. Samozrejmosťou je aj ezhotovostná platba cez účet, podmienkou je však uvedenie mena nájomcu hrobového miesta a správneho variabilného symbolu, ktorým je číslo
zmluvy o prenájme hrobového miesta.
Mesto Žilina od septembra minulého roku intenzívne spracováva elektronickú evidenciu všetkých hrobových miest na pohrebiskách v jednotlivých mestských častiach Žiliny. Pokračuje tak digitálna inventarizácia hrobových miest, ktorej cieľom je sprehľadniť celú
evidenciu a zjednodušiť správu hrobových miest. V súčasnosti eviduje Mesto Žilina v 16 zmluvných pohrebiskách viac ako 22 000 hrobových miest.
Dôležité informácie pre nájomcov hrobových miest sú uvedené aj v ozname, ktorý je zverejnený na všetkých 16 cintorínoch. Podľa platného zákona o pohrebníctve sú všetci nájomcovia hrobových miest povinní mať uzatvorenú nájomnú zmluvu a nahlásiť zmenu napr. trvalého bydliska, mena pod. Preto je dôležité, aby si občania splnili zákonnú povinnosť a predišli tak riziku zrušenia
ich hrobového miesta.
Novinkou je to, že občania, ktorí majú platnú nájomnú zmluvu a potrebujú uhradiť poplatok za prenájom hrobového miesta, už nemusia navštíviť správcu cintorína. Platbu môžu zrealizovať bez manipulačného poplatku priamo v pokladni Mestského úradu v Žiline. Potrebné tlačivá sú k dispozícii v Klientskom centre Mestského úradu a tiež na oficiálnych stránkach Mesta v rubrike Klientske centrum MsÚ/ Žiadosti a formuláre: www.zilina.sk/tlaciva/
„Verím, že tento nový systém správy hrobových miest bude prehľadný, efektívny a zjednoduší občanom spôsob platby poplatku za prenájom hrobového miesta“, uviedol primátor Igor Choma.
Je v záujme každého občana, ktorý je nájomcom hrobového miesta, aby si skontroloval svoje doklady a úhradu poplatkov. Pracovníci Odboru životného prostredia Mestského úradu v Žiline sú k dispozícii každý pracovný deň od 8.00 do 14.00 hod. a ochotne poskytnú všetky potrebné informácie osobne, telefonicky, poštou alebo prostredníctvom e-mailu.
Všetky záznamy o prenájme hrobových miest nájdete spracované a prístupné aj na stránke www.cintoriny.sk. Novinkou je využite QR kódu, ktorý umožňuje nájomcom alebo príbuzným priamo pri hrobovom mieste získať informácie o zosnulých (ako napr. životopis, spomienky, fotografie), informácie o platbe a nájomnej zmluve, zapáliť virtuálnu sviečku, alebo položiť kyticu (na digitálnej mape portálu).